Powered By Blogger

vrijdag 18 mei 2012

Dag 13 - Vrijdag 18 mei - Vignonet - Moustey - 89 km


Na een prima overnachting zetten we onze tocht verder door de wijnstreek van Saint-Emilion. Aan een supermarkt spreekt ons een man aan en vraagt of wij uit België komen, ook hij is afkomstig uit België maar dan van de Franstalige kant. Hij heeft hier ook een klein Chateau zegt hij en vertelt ons dat wij op de route van vandaag weinig huizen zullen tegenkomen, maar heel veel Chateau's. Wij nemen de toeristische weg naar Entre-Deux-Mers. Vele wijnvelden trekken aan ons voorbij en in Guillac halen we een stempel. Na 30 km komen we in Cadillac, een heel pittoresk dorpje met een prachtige kerk. Ik neem even de tijd voor een bezinning samen met Geert, hier halen we ook nog een stempel voor onze verzameling. Hoe verder we rijden hoe meer het landschap veranderd. We komen nu in de streek van de Landes. Hier komen we in een bosrijk gebied. Wanneer we rond 12.30 u. in Landiras aankomen is het tijd om iets te nuttigen, het Frans brood met beleg smaakt heerlijk, nog een lekkere cola en klaar is kees. Kilometers aan een stuk op relatief vlakke wegen rijden we door bossen en een landschap dat doet denken aan de Hoge Venen. Geert is al enkele dagen niet in orde, een lichte verkoudheid, ook Luc geraakt er niet vanaf. In een plaatselijke apotheek voorzien ze zich van de nodige spray's en pillen. Rond 16.00 u. komen we aan in Moustey, een klein dorpje. Aan de kerk is een gite, en een heel vriendelijke dame komt ons verwelkomen, laat ons de kamer zien en trakteert ons ook nog op een biertje met chips. De kamers zouden zo uit een sprookje kunnen komen, er wordt nog een bed bijgeplaatst en we kunnen slapen. Voor 20€ per persoon en 5€ voor  een uitgebreid ontbijt is dat dik in orde. Onze gastvrouw stelt zelf voor om in het restaurant voor ons te reserveren. Hoe gedienstig de mensen hier zijn is ongelooflijk, we krijgen van haar zelfs de hele geschiedenis van het dorp te horen. Hier voor de kerk staat ook een steen die aanduid dat het van hieruit nog 1000 km tot Compostela is.
PS. Ik ben vandaag zonder veel erg tegen de vlakte gegaan, het kan gebeuren.

4 opmerkingen:

  1. Hallo Roger ,
    Eindelijk te weten gekomen hoe die blog werkt. Jullie doen dat fantastisch daar, eigenlijk wel een beetje jaloers, maar ik volg met veel genoegen jullie avontuur. Zorg dat de valpartijen beperkt blijven en geniet verder van al wat nog komt
    groetjes Miet

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ge zijt al een heel eind opgeschoten, al dik over de helft. Verzorg jullie allemaal !
    Groetjes K en co

    BeantwoordenVerwijderen
  3. hier ben ik weer echte schijfer ben ik niet toch doe ik ik de moeite om iets te pennen hoe langer ge wegblijft hoe beter ik het kan heb ge u niet verzeert met dat vallen hier is alles ok we tellen al af nog drie weken ik ben wel blij dat ik u op deze manier kan verder geen nieuws en groetjes aan alle vier nicole en marc

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Beste Pelgrims, allereerst een dikke proficiat met de reeds geleverde prestatie..en als ik het zo lees zijn jullie goed op weg om als pioniers anderen te inspireren...Wordt ongetwijfeld vervolgd. Bij het beluisteren van "Annes" top 10 (Belgacom TV) (Eddy Wally die het beste van zichzelf geeft op de tonen van 'sjalalala')mijmeren de gedachten richting jullie en de zeer mooie streek rond St-Emilion en z'n satelieten (Puisseguin, Montagne...) al ken ik de streek eerder van het vloeibare goud dan van struiken en bossen.Succes mannen , groeten Wim

    BeantwoordenVerwijderen